Polska,
obok Italii, Słowacji, Hiszpanii, Portugalii i Austrii należy do krajów
europejskich o najsilniej rozwiniętym katolickim ruchu kalwaryjnym, początkami
swymi sięgającym późnego średniowiecza, a szczególnie nasilonym po soborze
trydenckim (1545-1563), tj. w dobie kontrreformacji. Kalwaria w Wejherowie,
obok Kalwarii Zebrzydowskiej, kalwarii w Wambierzycach w Kotlinie Kłodzkiej,
kalwarii w Werkach pod Wilnem, kalwarii Pacławskiej, kalwarii na Górze św.
Anny (Górny Śląsk), kalwarii w Wielu i nieistniejącej już kalwarii w Górze
Kalwarii pod Warszawą, należy do czołowych reprezentantów polskich fundacji
kalwaryjnych. Przybliżając Czytelnikowi to kaszubskie sanktuarium kalwaryjne,
trzeba przywołać fakt, iż 1 grudnia 1999 r. jednomyślną decyzją Komitetu
Światowego Dziedzictwa, właśnie polski zespół pielgrzymkowy Kalwarii Zebrzydowskiej
wpisany został na Listę Światowego Dzidzictwa Kultury i Natury UNESCO, jako
wybitny i unikatowy przykład krajobrazu komponowanego (historycznego) z
występującymi w nim treściami duchowymi o wymiarze uniwersalnym. W ten sposób
podkrakowska Kalwaria Zebrzydowka, jako dziewiąty polski (i czwarty w województwie
małopolskim) obiekt, dołączyła do dotychczasowego grona ośmiu, które dostąpiły
zaszczytu znalezienia się w grupie 630 najwybitniejszych Światowych Dóbr
Kultury i Natury. Stała się ona równocześnie jedynym na tej "Liście" reprezentantem
tego doniosłego zjawiska artystycznego, wyrastającego z chrześcijańskich
korzeni kultury europejskiej, jako wielowiekowego fenomenu kalwaryjnego.
Wręczenie aktu nominajcyjnego, które miało miejsce w Kalwarii Zebrzydowskiej
w dniu 9 maja 2000r. nadało temu uroczystemu wydarzeniu ponadczasowy wymiar
symboliczny. Rozsławienie w świecie obiektu przepojonego treściami chrześcijańskimi,
związanego integralnie z kultem męki Chrystusa w Jerozolimie, nastąpiło
przecież w Roku Świętym wielkiego jubileuszu 2000 lat chrześcijaństwa, w
roku jubileuszowym 1000-lecia istnienia kościoła krakowskiego, w przededniu
400-lecia powstania sanktuarium pielgrzymkowego w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Rok 2000 stał się również rokiem pamiętnej pielgrzymki Ojaca Świętego Jana
Pawła II do Jerozolimy, podczas której całemu światu przypomniał On istotę
pielgrzymowania kalwaryjnego, tak pięknie realizowanego od 400 lat w Kalwarii
Zebrzydowskiej (będącej równocześnie, jak powszechnie wiadomo, ulubionym
miejscem modlitwy Karola Wojtyły od Jego wczesnych lat dziecięcych). Kalwaria
wejherowska (zwana przez miejscową ludność Kalwarią Kaszubską), choć zlokalizowana
na obszarze odmniennym kulturowo od terenów podkrakowskich, to jednak poprzez
szczególny spolot okoliczności, w znacznym stopniu powstała z artystycznej
inspiracji Kalwarią Zebrzydowską. W niektórych szczegółowych fragmentach
realizacji modelowego układu przestrzennego jerozolimskich dróg Chrystusowych
finezją rozwiązań przestrzennych przewyższyła nawet Kalwarię Zebrzydowską.
Wejherowo, dziś miasto stanowiące zachodni kraniec aglomeracji gdańskiej,
powstanie swe zawdzięcza słaśnie pobożnej fundacji wojewody malborskiego,
Jakuba Wejhera, który w latach 1648-1654 rozmierzył wśród nadbałtyckich
wzgórz starannie rozplanowany układ kaplic pielgrzymkowych, zgodnie z europejską
i polską tradycją "kopiowania" jerozolimskiej Drogi Pojmania i
Drogi Krzyżowej oraz innych pamiątek "Świętego Miasta". Sama kalwaria
wejherowska stanowi jeden z ciekawszych przykładów kompozycji przestrzennej
określanej właśnie mianem "kalwarii", a zakładanych w Polsce w
okresie XVII-XX w. Wszystkie polskie kalwarie kontynuowały średniowieczną
jeszcze ideę kreowania w Europie miejsc i całych krajobrazów, które miały
imitować jerozolimskie pamiątki, miejsca święte i większe obszary przestrzenne
związane z życiem i męczeńską śmiercią Chrystusa. Obiekty te miały wyeliminować
konieczność odbywania niebezpiecznej, a często także wręcz niewykonalnej
ze względów choćby finansowych, faktycznej pielgrzymki do Ziemi Świętej,
dać na miejscu, w Europie możliwość oddawania się kontemplacji, uczestniczenia
w nabożeństwach religijnych zmierzających do stałego podtrzymywania pamięci
i pielęgnowania kultu Męki Pańskiej. W sensie krajobrazowym, kompozycyjnym
i przestrzennym Kalwaria Kaszubska odznacza się szczególną perfekcyjnością,
stawiającą ją w rzędzie najlepszych swego gatunku rozwiązań w skali europejskiej.
Zręczność transponowania jerozolkimskic miejsc świętych do konkretnych warunków
lokalnego pejzażu jest tu zaskakująca. Walorem unikatowym stała się autentyczna
bliskość morza (Bałtyckiego), niespotykana w innych kalwariach, a porównywalana
z realiami jerozolimskimi (Morze Martwe). Znaczny postęp na drodze przechodzenia
fundacji kalwaryjnych od "arytmetycznej" do "wizualnej"
koncepcji powielania krajobrazu Jerozolimy, widoczny jest w Wejherowie m.in.
w realizowaniu faktycznych (a nie tylko z nazwy) bram miejskich, a także
(co zresztą ważniejsze) w zakomponowaniu specjalnego rejonu tego krajobrazowego
sanktuarium, w postaci symbolicznego terytorium jerozolimskiej Świątyni
Salomona. Architektonicznie jest to kompleks około 30 kaplic i kościółków
pochodzących głównie z poł. XVII w., częściowo także z końca XIX w. Rozsiane
są one wśród pięknego lasu, z wyraźnie widocznymi w nim śladami świadomi
komponowanych leśnych alei parkowych. Kaplice te odznaczają się dobrym poziomem
artystycznym, a w sensie stylowym niosą w sobie cechy delikatnie rysującego
się w nich manieryzmu, baroku, prowincjonalnego rokoka, historyzmu (romantyzm,
neorenesans, neogotyk, neobarok), a także twórczości ludowej. Piętno szczególnej
oryginalności nadają jej wplecione w całość układu, niewielkie kapliczki
o charakterystycznej dla Pomorza Gdańskiego konstrukcji szachulcowej. |